tisdag 30 juni 2009

Golf - en helig ko

Gud vad det irriterar mig som inte spelar golf.

Ja, detta med hur det liksom slår ut all vett och sans och alltid är ok som orsak att vara borta från jobbet.

Det spelar ingen roll om det är vi som företag som bjuder, om det är något annat företag som bjuder in eller om det är en ren intern personalgolf.
Det är så dj-a självklart att ta sig tid för att spela golf i alla möjliga och omöjliga sammanhang.

Men kom igen, relationsskapande i all ära men hur många hinner ni prata med under en golfrunda ? Ja så mycket vet jag om spelet att det är max 3 personer, på sådär 5 timmar.

Vilken underbar effektivitet.

Inte nog med det utan dessutom tycks golftävlingar totalt passera alla gränser vad gäller div mutor eftersom "det är ju belöning för en prestation..." citat av min chef när jag stillsamt frågade om hon verkligen fick ta emot ett sånt dyrbart pris för sin ytterst mediokra prestation i en tävling, ja jag sa ju förstås inte det sista.

Så hennes prestation som bestod i att ta en hel arbetsdag i anspråk till att spela en golftävling resulterade alltså inte bara i en skön dag med motion och frisk luft utan dessutom i att hon fick ett pris som var värt 2-3000:-.

Nej, ärligt talat jag skriver inte det här för att jag är avundsjuk utan för att jag tycker det vilar så otroligt mycket "kejsarens nya kläder" över golfspelandet i näringslivet.

3 kommentarer:

Peter Midas sa...

Håller med, golf är legitimt i alla sammanhang! Helt befängt! En bekant till mig åkte på konferens på en båt och blev anmäld för mutbrott, frikänd både i tingsrätt och hovrätt. Men golf, det passerar alltid!

TrickyTricky sa...

Jag älskar när ni håller med mig...*S*

Maj Korner sa...

Du kan vara glad över att det är något som både killar och tjejer kan utöva iaf.

Jag har varit med om att ett projekt skulle avslutas med bastu. Jättekul för oss två tjejer. Men de hade väl aldrig haft några tjejer med på sina installationer tidigare.