lördag 7 april 2007

"Braboken"

Kände att det här var så viktigt att det förtjänade ett helt inlägg och inte bara en kommentar.

För några år sen, när min son var 8-9 år och relativt nyligen fått sin diagnos, adhd, så var hans liv ett totalt kaos.

Skolan fungerade absolut inte, ja egentligen fungerade ingenting i varken hans eller för den delen mitt liv.

Vi jobbade med en rad olika metoder för att hjälpa honom att hitta rätt i tillvaron och en av de enkla men effektiva saker vi gjorde var just den sk "braboken".

Enkelt och genialiskt !!

En skrivbok där jag och hans lärare varje dag skulle skriva något bra han gjort under dagen.

Det var ibland väldigt svårt när dagen bara bestått av elände, bråk, skrik, spott och svordomar.

Det var inte lätt att då ta fram något positivt men vi lärde oss alla efterhand att det ALLTID gick att hitta något bra.

Jag tror att vi alla skulle må bra av att skriva en "brabok" till oss själva !!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Här är en sån där frågor- och svar-boll som du gärna får ta om du vill:
http://coolamorsan.blogspot.com/2007/04/tio-saker.html

Anonym sa...

Vilken bra grej!
Min son har liknande beteende, även om han inte fått diagnos.
Ska nog börja med en bra bok..det finns trots allt alltid något bra att lyfta fram.
Vilket slit det är när barn inte är som andra.

Som jag sagt tidigare, dina ord ger mig tröst och framtidstro.

TrickyTricky sa...

Det låter enkelt men effekten är så överraskande bra. Som ett exempel kunde jag t ex skriva efter att sonen totalt havererat dotterns rum och slängt ner hennes saker på golvet "vad bra att du hjälpte till att städa upp i A:a rum efter att du hade stökat till där" För det är just det som är poängen att mitt i ett kaos hitta nåt litet korn av positivt beteende att förstärka.