måndag 6 april 2015

Vänner eller vänner som är bra att ha

Vissa människor jag känner tycks ha nån slags radar inbyggd som de använder till att välja vänner utifrån den nytta de kan ha av dem.
För vissa tror jag verkligen att det går av sig självt, de har använt den här radarn hela livet, de utvärderar alla människor de möter utifrån framtida "nytta".
Med sånt som facebook skulle det nästan gå att verifiera rent statistiskt om man ville det.
Men det vill jag inte, för helst vill jag inte tänka så alls, att jag har människor omkring mig som lever och väljer på det sättet. Jag kallar dem inte vänner, de får möjligtvis passera som bekanta, inte mer.
För jag väljer inte mina vänner, jag är glad för de jag har och får och jag tänker verkligen aldrig på om de kan komma till nytta. Jag tänker bara på om det känns bra i magen och hjärtat när jag tänker på den personen. Och om det gör det, om det är en människa jag känner värme inför, då är det en vän för mig.
Men dessa väljarmänniskor, hur känner de, hur tänker de ?
Hur kan man vilja leva så ?

Inga kommentarer: